Chamanisme et couvade chez les Galibi de la Guyane française

Jean-Jacques Chalifoux

Shamanism and Mâle Pregnancy among thé Galibi of French Guyana

This text explores the symbolic articulation between shamanism, male pregnancy and the rites of first menstruation among the Galibi of French Guyana. These institutions contribute to construct constitutive categories of the notion of person and of gender. The study of interdictions that define their boundaries show that the same general categorical polarisation operate. In this context, it appears that shamanism and couvade are two reversed but complementary poles of the same general cultural model. In conclusion, shamanism disappears as an autonomous site as it was reified by anthropology.

Key words : Chalifoux, shamanism, sexuality, mâle pregnancy, menstruation, Galibi, French Guyana

Ce texte explore l'articulation symbolique entre le chamanisme, la couvade et l'initiation des jeunes femmes chez les Galibi de la Guyane française. Ces institutions concourent à la construction des catégories constitutives de la personne et des genres. L'analyse des interdits qui les encadrent indique que ce sont les mêmes polarisations générales de la culture qui opèrent. Dans ce contexte, il apparaît que la pratique chamanique et la couvade forment deux pôles inversés et complémentaires d'un même modèle culturel. En conclusion, le chamanisme disparaît comme site autonome tel qu'il fut réifié par l'anthropologie.

Chalifoux, chamanisme, sexualité, couvade, menstruation, Galibi, Guyane française

Chalifoux, Jean-Jacques. « Chamanisme et couvade chez les Galibi de la Guyane française. » Anthropologie et Sociétés, volume 22, numéro 2, 1998, p. 99–122.

Médiations chamaniques. Sexe et genre
Médiations chamanismes. Sexe et genre