From " berdache " to Le Berdache : Readings on Homosexuality in Québec Culture

Quebec's first major militant gay publication appeared in 1979 under the name Le Berdache, from old French term used by seventeenth-century explorers and by contemporary anthropology for certain " characters " encountered in most Amerindian cultures and signifying and " institutionalization " of homosexuality and/or transvestitism. Although little exploited by the gay movement itself, the Amerindian berdache " model " nonetheless might lead anthropologists of the imaginary toward intriguing insights into relationships between homosexuals and mainstream Québec culture.

En 1979, la première publication gaie militante d'envergure au Québec choisissait pour nom Le Berdache, de ce vieux terme français utilisé par les explorateurs du 17e siècle puis par l'anthropologie contemporaine pour désigner certains " personnages " présents dans la plupart des cultures amérindiennes, et incarnant une forme " institutionnalisée " d'homosexualité et/ou de travestisme. Peu exploité par le mouvement gai lui-même, ce " modèle " amérindien du berdache met néanmoins sur la piste d'une anthropologie de l'imaginaire susceptible de fournir un éclairage intéressant aux rapports de l'homosexualité et de la culture au Québec.

Ménard, Guy. « Du berdache au Berdache : lectures de l'homosexualité dans la culture québécoise. » Anthropologie et Sociétés, volume 9, numéro 3, 1985, p. 115–138.

Parentés au Québec
Parentés au Québec