La démocratie dans un espace "postnational" ? Holisme, individualisme et modernité politique

Democracy in a “Post-national State”? Holism, Individualism and Political Modernity

The contemporary scene witnesses the ideological weakening of nation-states through two processes which, far from being opposed, are closely intertwined: the economic globalization and the identitary response. Hence, the republican thinkers’ retreat to the necessary form of “national identity”, only possible ground of democracy as collective self-determination against the perils of liberalism and communitarianism. However, contrary to the “procedural” view logically entailed by a “society of individuals”, democracy is to be understood as based on a world of common meanings, social and historical conditions of a prevalent value given to the individual. The “modern communities” are nothing but “collective individuals”, a juxtaposition of members endowed with identical characteristics. To the contrary, the unconcealement of the holistic foundations in every society allows us to understand the role of nation-state, not only as a figure of modern collective membership, but also as an openness to the precedence of social institution of meaning.

Key words: Vibert, democracy, nation-state, holism, individualism, communitarianism, multiculturalism

La situation contemporaine voit l’affaiblissement idéologique des États-nations par deux processus concomitants qui loin de s’opposer se nourrissent mutuellement : mondialisation économique et réaction identitaire. D’où le repli des penseurs républicains sur la forme nécessaire d’une « identité nationale », seul lieu possible d’une démocratie comme auto-détermination collective contre les périls du libéralisme et du communautarisme. Cependant, à l’opposé de la conception « procédurale » qui découle logiquement d’une « société des individus », la démocratie doit se comprendre comme fondée sur un monde de significations communes, conditions sociohistoriques d’une valeur prééminente accordée à l’individualité. A contrario, les « communautés modernes » ne sont souvent que des « individus collectifs », juxtaposition de membres pourvus d’une caractéristique identique. La mise au jour du soubassement « holiste » de toute société permet de saisir le rôle de l’État-nation, non seulement figure de l’englobant collectif, mais surtout ouverture vers la précédence de l’institution sociale du sens dans sa dimension implicite.

Vibert, démocratie, État-nation, holisme, individualisme, communautarisme, multiculturalisme

Vibert, Stéphane. « La démocratie dans un espace « postnational »? Holisme, individualisme et modernité politique. » Anthropologie et Sociétés, volume 26, numéro 1, 2002, p. 177–194.

Politiques jeux d'espaces
Politiques jeux d'espaces