• Anthropologie et Sociétés - Fondée en 1977

La divination et ses sources primordiales en milieu yakaphone

Abstract/Resumen

Divination and Its Primordial Sources among the Yakaphones

From the perspective of the Yakaphones in the southwest of the DR Congo, it is through his or her shamanic dream and intuitive insight into the conduct of consultants that the diviner succeeds in discerning some major signifiers regarding the client’s unthinkable, hence unnameable misfortune. Consulted, the diviner in trance probes the oracle to avail an inchoative phonation of mythological propositions concerning the dawn of all life. The rhythmic beat of the slit drum – that the diviner wears on her or his left arm in the manner of a newborn baby – invites the spirits of the family and the cult, as well as the consultants to join the query and react to a series of fixed questions on an affirmative or negative way. The phenomenological essay advances how the oracle is a vocal emission of the realm of the night and moon, itself a manifestation of the regenerative and primordial sources of all life. The oracle detects the curse and ensorcellment at play, and interrogates the affliction’s social and cosmological wounds. Elaborating without a subject or author of the saying, the oracle probes a communication between the invisible or indistinguishable « elsewhere » or otherness and the visible reality of the « here ».

Keywords: Devisch, Divination, Yakaphones, Democratic Republic of Congo, Dream, Intuition, Phenomenology, Reciprocity, Slit Drum, Moon, Savanna

La adivinación y sus fuentes primordiales en medio yakáfono

Desde la perspectiva de la cultura de los yakáfonos del sudeste de la República democrática del Congo, es a través de su sueño chamánico y gracias a su perspicaz intuición del comportamiento de quienes lo consultan, que el adivino o la adivina logra discernir los significantes de la mala suerte inconcebible, ver innombrable, del cliente. Consultada, la adivina en transe sondea el vaticinio por venir a través una fonación incoativa de propósitos mitológicos relacionados con el alba de cualquier vida. El latido rítmico del tambor de hendidura invita a los espíritus de la familia y del culto, así como a los consultantes, a sumarse a la consulta a través de una serie de cuestiones fijas con respuesta afirmativa o negativa. El ensayo fenomenológico evidencia el hecho que el vaticinio es una emisión vocal del reino de la noche y de la luna en tanto que manifestación de las fuentes regeneradoras primordiales de la vida. El oráculo escruta la maldición y el embrujamiento en cuestión, y sondea la aflicción y la herida del tejido social y cosmológico. Elaborándose sin sujeto o autor de lo que se dice, el oráculo no obstante inicia una comunicación entre el « otro lugar » invisible o inasible y la realidad de « aquí », de textura visible.

Palabras clave: Devisch, adivinación, Yakáfonos, República democrática del Congo, sueño, intuición, fenomenología, reciprocidad, tambor de hendidura, luna, sabana

Résumé

Dans la perspective de la culture des Yakaphones au sud-ouest de la République démocratique du Congo, c’est à travers son rêve chamanique et son flair perspicace de la conduite des consultants que le devin ou la devineresse parvient à discerner les signifiants du malheur impensable, voire innommable du client. Consultée, la devineresse en transe sonde l’oracle à venir à travers une phonation inchoative de propos mythologiques concernant l’aube de toute vie. Le battement rythmique du tambour à fente invite les esprits de la famille et du culte ainsi que les consultants à se joindre à l’interrogation à travers une série de questions fixes à réponse affirmative ou négative. L’essai phénoménologique met en avant le fait que l’oracle est une émission vocale du règne de la nuit et de la lune comme manifestation des sources régénératrices primordiales de toute vie. L’oracle scrute la malédiction et l’ensorcellement en jeu, et interroge l’affliction et sa blessure du tissu social et cosmologique. S’élaborant sans sujet ou auteur du dire, l’oracle néanmoins entame une communication entre « l’ailleurs » invisible ou insaisissable et la réalité de « l’ici », de texture visible.

Mots clés

Devisch, divination, Yakaphones, République démocratique du Congo, rêve, intuition, phénoménologie, réciprocité, tambour à fente, lune, savane

Pour citer cet article

René Devisch, « La divination et ses sources primordiales en milieu yakaphone », Anthropologie et Sociétés, vol. 42, nos 2-3, 2018 : 247-269

Deviner, prévoir et faire advenir
Volume 42, numéro 2
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