Celestial antennas. Military'-Apparatchiks. Emirs and the People The Public Space Reconsidered

The recent introduction of satellite-dish television and ils coincidence with the rise of islamist fondamentalism are at the outset of this article which seeks to weigh their impact in thé transformation of the public space in Algeria. Public space is reshaped today by institutions such as media insofar as its extension no longer coincides with the national tenïtory. Thanks to the interconnection of the media, national borders have become increasingly permable and the public space has opened up to influences from the outside. As a resuit of the arrivai of satellite dishes. viewers not only act collectively in organizing the viewing. but each of them has a new basis to assess and to critique her/his social and political environment. The transformation of the public space can also be traced through the identity positionnings provoked by alien images. These positionnings can be understood as a reaction either to the discourses/images from the outside or to the kinds of imposed identity factors set up by the authoritative regime.

Key words : Hadj-Moussa. actors. communication, television-dishes. public space. identity. islamism. Algeria

Le récent avènement des antennes paraboliques et son association avec l'émergence de l'islamisme sont le point de départ à partir duquel cet article tente de réfléchir sur les transformations de l'espace public en Algérie. L'étude de ces transformations prend acte d'un changement de paradigme, en l'occurrence les nouvelles modalités de formation d'un espace public infléchi par des modèles non endogènes, comme ceux que transmet la télévision par satellite. En effet, bien que celle-ci ne soit pas le seul aspect en cause, son usage force les acteurs à adopter des pratiques collectives, éloignées des solidarités traditionnelles, et leur permet d'évaluer et de critiquer individuellement l'environnement social et politique. Les transformations de l'espace public se manifestent également dans les positionnements identitaires suscités par les images transmises de l'extérieur. Ces positionnements constituent des réactions, soit aux images et discours d'un destinateur (par exemple l'Occident), soit aux types d'identité forcée mis en place par le régime autoritaire.

Hadj-Moussa. acteurs, communication, antennes paraboliques, espace public, identité, islamisme. Algérie

Hadj-Moussa, Ratiba. « Les antennes célestes, les émirs-apparatchiks et le peuple : l'espace public en question. » Anthropologie et Sociétés, volume 20, numéro 2, 1996, p. 129–155.

Algérie. Aux marges du religieux
Algérie. Aux marges du religieuxe