Relationships hetween Industrial and Artisanal Fishinx Changes and Conséquences for Research

This article aims at pinpointing the analytical and methodological issues linked to the reinsertion of artisanal fishing among the priorities of international development agencies. It shows how aseemingly greater interest in interdisciplinarity.justified by astrongerdiversity in the labor processes and of social-cultural contexts in this activity, remains embedded into ideological bias and institutional practices linked to the existing asymetry prevailing between bio-economic and social sciences. It suggests. in conclusion, some research avenues the resolution of which aiming can increase the contribution of maritime anthropology in fisheries development.

Cet article discute des enjeux analytiques et méthodologiques de la réinsertion de la pêche artisanale dans les priorités des agences de développement international. Il souligne comment le recours accentué à l'interdisciplinarité, justifié par une plus grande mixité des procès de travail et des contextes sociaux et culturels plus diversifiés dans cette activité, demeure enchâssé dans des biais idéologiques et des pratiques institutionnelles découlant de l'asymétrie entre sciences bio-économiques et sciences sociales. Il suggère en conclusion des questions de recherche dont la résolution est susceptible d'accroître la contribution de l'anthropologie maritime sur la scène du développement halieutique.

Breton, Yvan. « Liens entre pêche industrielle et pêche artisanale. Changements et conséquences pour la recherche. » Anthropologie et Sociétés, volume 18, numéro 1, 1994, p. 93–106.

Localismes
Localismes