Médicament et vieillesse. Trois cas de figure

Prescription Drug Use and the Elderly. Three Scenarios

The present article makes a contribution to sociocultural approaches to the issues linking aging and prescription drugs and is based on research results coming from different studies we have conducted in this area. The article tackles the phenomenon “prescription drugs” from three relational dimensions found in the literature: “obligation-medication” as qualifier of the relationship that older people have with prescription drugs; “concession-medication” as backdrop to the therapeutic relationship between physician and older patient; and finally “compassion-medication” as metaphor for the role psychotropic drugs play in determining the status of the elderly in our advanced Western societies.

Key words: Collin, aging, elderly, prescription drugs, representations, psychotropics, advanced modernity

Cet article emprunte une approche socioculturelle de la problématique de la vieillesse par rapport au médicament. Il appréhende avec un regard critique le phénomène « médicament » à travers trois énoncés de relations : le « médicament-obligation » comme qualificatif de la relation des personnes âgées au médicament ; le « médicament-concession » en tant que trame de fond de la relation thérapeutique entre médecin et patient âgé ; le « médicament-compassion », enfin, comme métaphore du rôle des médicaments psychotropes en lien avec le statut de la vieillesse dans nos sociétés occidentales avancées.

Collin, vieillesse, médicament, représentations, psychotropes, modernité avancée

Collin, Johanne. « Médicament et vieillesse : trois cas de figure. » Anthropologie et Sociétés, volume 27, numéro 2, 2003, p. 119–138.

Cultures et médicaments
Cultures et médicaments