"Moral Entrepreneurs", souverainetés mouvantes et barbelés. Le bio-politique dans les Balkans postcommunistes

“Moral Entrepreneurs”, Migrant Sovereignties and Barbed Wire. The Biopolitics in the Post-communist Balkans

The contemporary frontiers of Albania and of post-war Kosovo are dangerously exposed to the new humanitarian geopolitics, because the humanitarian is solidified by invoking the right to interfere, the sense of temporal urgency, and the need for immediate action. Humanitarian intervention is seen as a technical means of consolidating national sovereignties by means of the language of global governance, but, paradoxically, it in fact signals the mileposts of the erosion of national sovereignties. Mobile sovereignties have emerged in the wake of humanitarian intervention. These establish the implicit rules of transnationalism that manipulate local elites, institutions and governments engaged in asymmetric negotiations. The aim of this paper is to call attention to new forms of domination established by a series of « supra-colonial » practices.

Key words: Pandolfi, Albania, Kosovo, humanitarian geopolitics, emergency, mobile sovereignties, « supra-colonial » practices, biopower

Les frontières de l’Albanie contemporaine et du Kosovo d’après-guerre semblent dangereusement exposées aux nouvelles « géopolitiques humanitaires », car l’humanitaire se consolide par le droit à l’ingérence, la temporalité de l’urgence et la nécessité de l’action. Perçues comme des moyens techniques destinés à consolider les souverainetés nationales par le langage de la gouvernance globale, les interventions humanitaires marquent en fait, paradoxalement, les bornes de l’érosion de ces souverainetés nationales. Dans leur sillage, des « souverainetés mouvantes » ont émergé qui établissent des règles transnationales implicites et qui manipulent les élites locales, les institutions et les gouvernements au cours de négociations asymétriques. Nous désirons attirer l’attention sur de nouvelles formes de domination définies comme un ensemble de pratiques « supracoloniales ».

Pandolfi, Albanie, Kosovo, géopolitiques humanitaires, urgence, souverainetés mouvantes, pratiques supracoloniales, bio-pouvoir

Pandolfi, Mariella. « « Moral entrepreneurs », souverainetés mouvantes et barbelés : le bio-politique dans les Balkans postcommunistes. » Anthropologie et Sociétés, volume 26, numéro 1, 2002, p. 29–51.

Politiques jeux d'espaces
Politiques jeux d'espaces