Retenue de la violence et amour des droits de l’homme et du citoyen (1789-1792)

The Restraint of Violence and the Love of Human and Citizen Rights (1789-1792)

Modern anthropology and historiography, with their psychoanalytic influences, have often described the French revolutionaries as having had violent, deadly tendencies. This article attempts to demonstrate that the revolutionaries, in addition to being capable of controlling the violence, had a love for the Declaration of Human and Citizen Rights that was linked to their love of life, as in a beautiful day in someone’s life but also as in political life. Based on an examination of the revolutionary journal Le moniteur universel, this article shows that the French revolutionaries aspired to a non-violent revolution, and that they deliberated, prepared, and acted in political places where the politicization was particularly intense. Petitions and civic festivities bore witness to a love of rights that did not separate emotions from reason.

Keywords: Wahnich, French Revolution, Human and Citizen Rights, Crowds, Democratic Political Institutions, Emotions

Contención de la violencia y amor por los derechos del hombre y del ciudadano (1789- 1792)

Mientras que una parte de la antropología y de la historiografía actual, estibada en el psicoanálisis, convierte a los revolucionarios franceses en seres con pulsiones violentas y mortíferas, este artículo desea mostrar que no sólo los revolucionarios eran capaces de contener la violencia sino que su amor por la Declaración de los derechos del hombre y del ciudadano estaba ligado a un amor por la vida como un hermoso día de la vida y como vida política. Apoyándose en el periódico revolucionario Le Moniteur universel, este artículo muestra que los revolucionarios franceses habían deseado una revolución non violenta, que habían reflexionado, preparado y actuado en los espacios de lo político en donde la politización era particularmente intensa. Los textos de petición y de fiestas cívicas demuestran este amor por el derecho que no separa las emociones de la razón.

Palabras clave : Wahnich, Revolución francesa, derechos del hombre y del ciudadano, multitudes, instituciones políticas democráticas, emociones

Alors qu’une partie de l’anthropologie et de l’historiographie actuelle, arrimée à la psychanalyse, fait des révolutionnaires français des êtres de pulsions violentes et mortifères, cet article veut montrer que non seulement les révolutionnaires sont capables de retenue de la violence mais que leur amour de la Déclaration des droits de l’homme et du citoyen est nouée à un amour de la vie comme belle journée de la vie et comme vie politique. En s’appuyant sur le journal révolutionnaire Le moniteur universel, cet article montre que les révolutionnaires français ont désiré une révolution non violente, qu’ils l’ont réfléchi, préparé et agi dans des lieux du politique où la politisation a été particulièrement intense. Textes pétitionnaires et fêtes civiques témoignent de cet amour du droit qui ne dissocie pas les émotions de la raison.

Wahnich, Révolution française, droits de l’homme et du citoyen, foules, institutions politiques démocratiques, émotions

Sophie Wahnich, « Retenue de la violence et amour des droits de l’homme et du citoyen (1789-1792) », Anthropologie et Sociétés, vol. 32, no 3, 2008 : 39-55

Passions politiques
Passions politiques