Jennie Germann Molz

Mobile Everything: Convergence and Distinction in the Mobile Lifestyles of Worldschooling Families

This paper contributes to theoretical explorations of mobile lifestyles by proposing the related concepts of “lifestyle convergence” and “lifestyle as distinction.” In developing this conceptual framework, the paper draws on the example of worldschooling, a mobile lifestyle in which middle-class parents from the Global North take their children out of conventional schooling and educate them while traveling the world. Like other mobile lifestyle adherents, worldschoolers are on a quest for the “good life,” a way of living that they equate with mobility, freedom, and autonomy. This quest constitutes a form of lifestyle convergence in which ways of living, i.e. the embodied, everyday practices of families’ journeys, intertwine with a style of life, i.e. the aesthetic aspirations associated with mobility. At the same time, it is argued that lifestyle convergence can also reproduce social hierarchies that enable middle-class families from the Global North to leverage their existing privilege and accrue new forms of digital, network, and cosmopolitan capital. In this sense, mobile lifestyles can also operate as a form of class distinction. These outcomes are not unique to worldschooling families, however, and the paper proposes the framework of convergence and distinction as a framework for understanding the complex desires and inequalities that characterize mobile lifestyles more broadly.

Keywords: Germann Molz, digital nomads, good life, lifestyle convergence, mobile families, mobile lifestyle, parenting, social stratification, worldschooling

Todo (es) móvil. Convergencia y distinción en los estilos de vida móviles de familias que practican el viaje como educación

Este artículo contribuye a la exploración de los estilos de vida móviles y propone los conceptos conexos de «convergencia de formas de vida» y «estilo de vida como distinción». En el desarrollo de este cuadro conceptual, el artículo se apoya en el ejemplo de la educación mediante el viaje (worldschooling), un modo de vida móvil en el cual los padres de clase media del norte del planeta retiran sus hijos del cuadro escolar convencional para educarlos mientras se pasean por el mundo. Como otros adeptos de las formas de vida móviles, los partidarios de la educación mediante el viaje buscan la «buena vida», una forma de vida que ellos asocian con la movilidad, la libertad, y la autonomía. Esta aspiración es una forma de convergencia de formas de vida en los cuales la manera de vivir, es decir, las prácticas cotidianas inscritas en los viajes de las familias, se mezclan con un estilo de vida, es decir, con aspiraciones estéticas asociadas a la movilidad. Al mismo tiempo, proponemos que la convergencia de modos de vida puede igualmente reproducir las jerarquías sociales que permiten a las familias de la clase media del norte del planeta aprovecharse de sus privilegios y acumular nuevas formas de capital digital, en red y cosmopolita. En este sentido, las formas de vida móviles pueden asimismo funcionar como formas de distinción de clase. Sin embargo, los resultados no son exclusivos a las familias que practican el viaje como educación y este artículo sugiere la perspectiva de la convergencia y de la distinción par comprender los deseos complejos y las desigualdades que caracterizan más ampliamente a los estilos de vida móviles.

Palabras clave: Germann Molz, nómadas digitales, buena vida, convergencia de formas de vida, familias móviles, estilo de vida móvil, parentalidad, estratificación social, el viaje como educación (worldschooling)

Cet article contribue à l’exploration théorique des modes de vie mobiles en proposant les concepts connexes de « convergence des modes de vie » et de « mode de vie comme distinction ». En développant ce cadre conceptuel, l’article s’appuie sur l’exemple de l’éducation par le voyage (worldschooling), un mode de vie mobile en vertu duquel des parents de la classe moyenne du Nord global retirent leurs enfants du cadre scolaire conventionnel pour les instruire tout en parcourant le monde. Comme d’autres adeptes de modes de vie mobiles, les familles pratiquant l’éducation par le voyage recherchent la « bonne vie », un mode de vie qu’elles associent à la mobilité, à la liberté et à l’autonomie. Cette quête constitue une forme de convergence des modes de vie dans laquelle les façons de vivre, c’est-à-dire les pratiques quotidiennes inscrites dans les voyages des familles, et un style de vie s’entremêlent, c’est-à-dire se combinent aux aspirations esthétiques associées à la mobilité. En même temps, nous avançons que la convergence des modes de vie peut également reproduire des hiérarchies sociales qui permettent aux familles de la classe moyenne du Nord global de tirer parti de leurs privilèges existants et d’accumuler de nouvelles formes de capital numérique, cosmopolite et lié au réseau. En ce sens, les modes de vie mobiles peuvent également fonctionner comme une forme de distinction de classe. Cependant, ces résultats ne sont pas propres aux familles pratiquant l’éducation par le voyage et cet article suggère la perspective de la convergence et de la distinction pour comprendre les désirs complexes et les inégalités qui caractérisent plus largement les modes de vie mobiles.

Germann Molz, nomades numériques, bonne vie, convergence des modes de vie, familles mobiles, mode de vie mobile, parentalité, stratification sociale, éducation par le voyage (worldschooling)

Jennie Germann Molz, "Tout (est) mobile. Convergence et distinction dans les modes de vie mobiles des familles pratiquant l’éducation par le voyage", Anthropologie et Sociétés, vol. 44, no 2, 2020 : 61-86

Modes de vie mobiles
Couverture Modes de vie mobiles