Digital Storytelling
A Practice of Visibilisation and Recognition, a Method and Posture of Research

This contribution explains how, by working together with the residents of a public housing complex in Montreal and with other partners, we attempted to add other representations of the residents’ everyday realities to the imagery, conceptions and stereotypes conveyed within media spaces that are generally occupied by experts who speak about and for these individuals. More specifically, the article details the first of four components of an "infrastructure of visibilisation" co-developed between 2008 and 2010 in the course of the author’s doctoral research, i.e., a component based on digital storytelling. To do so, the text begins by defining "visibilisation" as an operational concept that is distinct from visibility and that can potentially generate recognition. Next, the article presents the advent and particularities of digital storytelling, as well as its ethnographic value. Finally, the text illustrates how we worked on visibilisation within an infrastructure where digital storytelling has become as much a tool for expression and recognition as a method and posture of research.

Keywords: Truchon, Digital Storytelling, Visibilisation, Recognition, Posture and Method of Research, Methodological Decolonization, Public Housing, Montreal

El digital storytelling
Prácticas de visibilización y de reconocimiento, método y postura de investigación

Esta contribución explica cómo, con los residentes de un complejo de habitaciones sociales de Montreal y con otros asociados, hemos tratado de agregar otras representaciones de sus realidades cotidianas a las imágenes, concepciones y estereotipos vehiculados sobre ellos en los espacios mediáticos generalmente ocupados por las personas expertas que hablan sobre ellos y por ellos. Más precisamente, aquí describo la primera de cuatro secciones sobre la « infraestructura de visibilización » codesarrollada conjuntamente entre 2008 y 2010 durante mi investigación de doctorado, sección que se apoya sobre el digital storytelling. Para ello, defino por principio la visibilización como concepto operatorio distinto de la visibilidad, que potencialmente pude generar reconocimiento. Después, presento el advenimiento y las particularidades del digital storytelling, así como su pertinencia etnográfica. Finalmente, ilustro las maneras con la que hemos « trabajado » la visibilización en el seno de una infraestructura en la cual el digital storytelling devino tanto un útil de expresión y de reconocimiento que un método y una postura de investigación.

Palabras clave : Truchon, digital storytelling, visibilización, reconocimiento, postura y método de investigación, descolonización metodológica, habitaciones sociales, Montrea

Cette contribution explique comment, avec des résidents d’un complexe de logements sociaux de Montréal et d’autres partenaires, nous avons tenté d’ajouter d’autres représentations de leurs réalités quotidiennes aux imageries, conceptions et stéréotypes véhiculés à leur propos dans des espaces médiatiques généralement occupés par des personnes expertes qui parlent sur et pour eux. Plus précisément, je détaille le premier de quatre volets d’une « infrastructure de visibilisation » codéveloppée ensemble entre 2008 et 2010 pendant ma recherche doctorale, volet qui s’est appuyé sur le digital storytelling. Pour ce faire, je définis d’abord la visibilisation comme concept opératoire distinct de la visibilité qui peut potentiellement générer de la reconnaissance. Ensuite, je présente l’avènement et les particularités du digital storytelling de même que sa pertinence ethnographique. Finalement, j’illustre les manières avec lesquelles nous avons « travaillé » la visibilisation au sein d’une infrastructure où le digital storytelling est devenu autant un outil d’expression et de reconnaissance qu’une méthode et une posture de recherche.

Truchon, digital storytelling, visibilisation, reconnaissance, posture et méthode de recherche, décolonisation méthodologique, logements sociaux, Montréal

Karoline Truchon, « Le digital storytelling. Pratique de visibilisation et de reconnaissance, méthode et posture de recherche », Anthropologie et Sociétés, vol. 40, no 1, 2016 : 125-152

Reconnaissance et stratégies médiatiques
Couverture : Reconnaissance et stratégies médiatiques