Abstract/Resumen
Ethnic Tourism, Local Identity and Development Strategies in East Kalimantan under The New Order
This article analyses the development of the only Dayak touristic center in the province of East Kalimantan,Tanjung Isuy, a village of the Benua’ Ohong. It focuses also on the emergence of a regional identity in the province. During the New Order era (1966-1998), the administration actively promoted the Dayak culture as the main “touristic object” (obyek wisata) of East Kalimantan. The folklorisation of local Dayak cultures and the elaboration of touristic strategies were closely linked. In this perspective, the author suggests that the “touristification” of the Benua’ can be interpretated both in terms of regional development and of “indonesianization” of a tribal, “primitive” culture. Paradoxically, the current revitalisation of the Benua’ culture was produced by the reconstructed “authentic dayak image” that they are showing to the visitors, Westerners and Indonesians alike. This process raises several questions in terms of cultural identity for the Benua’ themselves. If in the course of the process, they do have reasserted their ethnicity in the regional context, its development and effects lies outside their control.
Key Words: Guerreiro, tourism, regional culture, ethnicity, Benua’, Indonesia
Résumé
En suivant les vecteurs de l’émergence d’une identité locale à Kalimantan Est (Indonésie), l’article examine le développement du seul centre touristique de la province, Tanjung Isuy, un village des Benua’ Ohong. Il met d’abord en rapport l’interpénétration des faits culturels et des stratégies touristiques élaborées par l’administration sous l’Ordre Nouveau (1966-1998), notamment la promotion de la culture dayak en tant qu’« objet touristique » (obyek wisata) majeur dans la province. Dans cette perspective, la mise en tourisme des Benua’ s’inscrit à la fois dans le processus du développement régional et participe de « l’indonésianisation » d’une culture ethnique considérée comme « primitive ». Paradoxalement, la revitalisation de la culture benua’, est produite en partie par l’image « authentiquement dayak » qu’ils doivent présenter aux visiteurs occidentaux et indonésiens. Ce qui n’est pas sans soulever des ambiguïtés pour les Benua’ eux-mêmes. Si au cours de ce processus ils renforcent leur ethnicité dans le contexte régional, la maîtrise de ses effets, déterminée par l’administration, leur échappe.
Mots clés
Guerreiro, tourisme, culture régionale, ethnicité, benua’, Indonésie
Pour citer cet article
Guerreiro, Antonio. « Tourisme, identité locale et développement à Kalimantan-Est sous l’ordre nouveau. » Anthropologie et Sociétés, volume 25, numéro 2, 2001, p. 71–91.